- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
آنچه می شنویم ، فراموش می کنیم. آنچه می بینیم ، به خاطر می سپاریم آنچه انجام می دهیم ، یاد می گیریم آموختن شنا بدون آب ممکن نیست ، آیا آموختن محتوای آموزش حرفه و فن بدون انجام فعالیتهای عملی امکان پذیر است؟ 75 درصد یادگیری از طریق «حس دیداری » اتفاق می افتد. کارگاه ایده آل بازوی اصلی آموزش حرفه و فن است.
هر انسانی به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود . خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت ، اسباب و وسایل مورد نیاز مانند عقل ، هوش ، دست ، چشم و ... را برای تامین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است . لذا این انسان است که بتواند استفاده ی بهینه و تفکر عالی از آن ها داشته باشد .
از آن لحظه که واقف کردیم محتوای حرفه و فن تغییر یافته و نیز بیشتر محتوای آن (60درصد) بر مبنای حیطه مهارتی (روان – حرکتی) و عملی تدوین شده است ، بسیار مسرور گشتم ، زیرا پیوسته آرزوی دلم بود که روزی باشد ما دبیران حرفه و فن و دانش آموزان از محفوظات درس دور باشیم و به جانب تفکر و نوآوری ، خلاقیت و مهارت عملی روی بیاوریم ، بالاخره انتظار بسر رسید ، اما ، اما ، اما ... با توجه حاصل تجربیات در طول دوران مدرسی ، دبیری ، سرگروه استانی ، ناحیه ی ، مطالعات ، بازدیدها ، بحث و تبادل نظر با ابوالجمعی دبیران آموزش حرفه و فن به نظر می رسد اهداف آموزش محتوای کتب جدید التالیف آموزش حرفه و فن در مقاطع راهنمایی محقق نخواهد شد مگر این که موارد زیر مورد توجه خاص بیش از پیش قرار گیرد :
1- ما معلمان موانعی که موجب رشد و بروز بهانه ها از جمله : ((کارگاه نداریم ، فضای کارگاه با آزمایشگاه یکسان است ، کارگاه متصدی ندارد ، آموزش ضمن خدمت کافی نیست ، کارگاه تجهیز نیست ، مدیر و معاون در حد انتظار همکاری نمی کند ، دانش آموزان به انجام کار عملی علاقه ندارند ، اولیاء به اهمیت آموزش حرفه و فن کم توجه است و ...)) کنارگذاشته و دنبال ارائه راهکارهای ممکن باشیم .
2- جایگاه آموزش حرفه و فن مانند دروس زبان ، علوم ، عربی و ... در مقاطع راهنمایی تبیین گردد و کاملا" شناخته شود .
3-انگیزش و زمینه ی علاقمندی دانش آموزان نسبت به یادگیری محتوای آن ، فراهم گردد .
4- دیدگاه و نگرش اولیاء نسبت به محتوای آموزش حرفه و فن تجدید نظر گردد .
باید کمر همت ببندیم که آموزش حرفه و فن درس زندگی و آموزش مهارت عملی و یدی است نه ذهنی و محفوظات . تجربه ثابت کرده است بی علاقه و ضعیف ترین دانش آموزان در انجام فعالیت کار عملی موفق می شود و دوست دارد خود را درگیر مهارتهای عملی کند . باید بپذیریم که حرفه و فن دروازه ی ورود به دنیای کار عملی است و موجب رفع خستگی روح و ذهن دانش آموزان از محفوظات است .
درس حرفه و فن است که به دانش آموزان یاد می دهد که چگونه نیازهای اولیه ی خود را رفع نمایند و از ابزارهای بسیار ساده برای ساخت وسیله ی مورد نیاز ، بهره مند شوند و تولید خلاقیت و تقویت استعداد فراگیران می گردد و روحیه ی دوستی ، تعامل در گروه ، همکاری و احترام به یکدیگر ، اعتماد به نفس ، مسئولیت پذیری ، وظیفه شناسی ، دقت و ... خود به خود در وجود دانش آموز نمایان می سازد .
درس حرفه و فن است که به جنبه ی کاربردی علوم مختلف می پردازد و در اکثر کشورها آموزش حرفه و فن ((محور توسعه)) تلقی شده است . بنابراین ، این درس بدون حمایت و توجه خاص عوامل اجرایی بویژه مدیران مدارس ، اولیاء ، مسئولین ذیربط به اهداف غایی و مدنظر مولفین نخواهد رسید .
سئوال : آیا تاکنون کارهای عملی (دست ساخته) دانش آموزان را چون کتابهای درسی ، ورقه های امتحانی و ... در گوشه و کنار مدرسه یا سطل زباله مشاهده کرده اید؟ (قضاوت دقیق بر عهده ی شما عزیزان می باشد) اما قطعا" خواهید گفت خیر ، یا بندرت ، زیرا دانش آموزان به دست ساخته های خود عشق می ورزند و آن را برای خودش محترم و دست رنج خود می داند . پس مدیر محترم ، من معلم ، متصدی کارگاه ، مسئول محترم و زبده و عاشق به آینده نگری میهن خود ، به این همه علاقه و عشق دانش آموزان چه فکر می کنیم یا فکر خواهیم کرد ؟! و برای توسعه آن و بهره برداری صحیح ، در جهت پرورش همه جانبه ی شخصیت دانش آموزان چه برنامه ریزی می کنیم و یا برنامه ریزی کرده ایم؟!
اکنون چند سال است از تالیف کتب جدید التالیف آموزش حرفه و فن سپری شده است ولی گام اساسی از منظر رویکرد محتوای آن ، برداشته نشده است و تعاملات مثبت که باید در رفع مشکلات ، موانع و توسعه ی رویکرد مشارکتی و فعال به طور جدی و عملی باید انجام گیرد ، صورت نگرفته است!!!
کدام عوامل در تکوین کارگاه ایده آل و مطلوب تاثیر گذارند؟
مهمترین مقوله در تدوین محتوای آموزش حرفه و فن 60% فعالیتهای عملی و رویکرد مشارکتی و فعال وآشنایی با مشاغل مختلف موجود در محیط زندگی می باشد ، این امر تحقق نمی یابد مگر این که عوامل اجرایی در این امر در محقق آن اهتمام ورزند :
1- مدیر مدرسه
2- معلم حرفه و فن
3- مسئول ستاد تجهیزات
4- متصدی کارگاه
5- فضای کارگاه (قابل قبول)
6- تجهیزات کارگاه با وسایل و ابزار آلات مورد نیاز
7- تقویت و تغییر نگرش و تفکر سیستمی اولیاء نسبت به محتوای آموزش حرفه و فن
وظیفه اصلی یک مدیر در هر مدرسه ، برنامه ریزی برای انجام امور و پشتیبانی اجرای برنامه های درسی توسط معلم در طول یک سال تحصیلی است . در برخورد با یک برنامه تغییر یافته (کتاب جدید) که شیوه اجرای نوینی را طلب می کند ، مدیر مدرسه لازم است اسباب و لوازم اجرای درس جدید را تدارک ببیند و معلم را در اجرای درست برنامه درسی یاری رساند و با اجرای دقیق ، از نقش نظارتی خود در چگونگی تحقق اهداف درس مطمئن شود . از جمله در این درس ، اطمینان حاصل کند که کارهای عملی توسط خود دانش آموز و زیر نظر معلم در مدرسه انجام می شود .
معلم درس آموزش حرفه و فن باید بتواند نیازهای اولیه برای اجرای درست درس را پیش از رسیدن زمان اجرا به مدیر مدرسه اعلام کند و دریافتن راه های ممکن برای دستیابی به لوازم اجرای درست درس نیز به او کمکهای مشورتی ارائه دهد . در صورت نیاز ، برخی از راههای ممکن را با صلاح دید و مشورت مدیر خود بر عهده بگیرید و انجام دهد . بنابراین نیاز سنجی برای کار عملی از سوی معلم ضروری است .
چنین فردی باید به اهداف و لوازم اجرایی یک درس آگاه باشد ، نیازهای جدید درس را برای اجرا ، قبل از شروع سال تحصیلی شناسایی و تدارک دهد و به مدرسه ارسال کند . برای انجام دقیق این کار لازم است قبل از شروع سال تحصیلی ، از مدارس راهنمایی بازدیدی به عمل آورد و از ابزار موجود مدرسه فهرستی تهیه و نیاز سنجی کند ، سپس ، آنگونه که شایسته است ، به نیازها پاسخ گوید .
در این زمینه ، ایجاد هماهنگی با مدیر و معلم درس در تنظیم زمان تامین و تحویل امکانات به مدرسه از اهمیت خاصی برخوردار است . اولویت بندی در برآوردن نیازها با توجه به فصلهای کتاب توسط معلم درس می تواند بنحو مطلوبی انجام پذیرد و اولویت ها با توجه به توزیع دروس در طول سال تحصیلی و تعیین تدریجی زمان تدریس درس و تحویل امکانات به همان نسبت انجام پذیرد تا از ایجاد فشارهای مالی و کاری زیاد جلوگیری به عمل آید .
فضای کارگاه باید متناسب تعداد دانش آموزان بر مبنای فعالیتهای کارگاهی عمومی همراه با حرکت و فعالیتهای بدنی و صرف انرژی می باشد ، دانش آموزانی که مشغول فعالیت های کارگاهی هستند ، نیاز به فضای کافی جهت انجام کار عملی دارند . و حداقل فضای موجود برای هر دانش آموز 5/1 متر مربع می باشد.
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش
حجم:43414KB | بازدید :121
دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش آزمون استخدامی سال 1402 شامل تمامی سوالات راهنمای معلمی دانلود سوالات مواد حیطه تخصصی آموزش و پرورش شامل موارد زیر می باشد: راهنمای معلم قرآن پایه اول تا ششم راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم راهنمای معلم...
دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
حجم:43406KB | بازدید :123
دانلود بسته سوالات راهنمای معلم مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ + تمام دروس دانلود سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ دانلود بسته سوالات راهنمای معلم آزمون استخدامی آموزش و...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش
حجم:43406KB | بازدید :125
دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1402 با بیش از 500 سوال با پاسخ + سوالات حیطه تخصصی + سوالات راهنمای معلم تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی آزمون آموزش و پرورش + دانلود بسته سوالات مفاهیم پایه متون و روش های...
سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی
حجم:43406KB | بازدید :153
دانلود سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ با بیش از ۵۰۰ سوال با پاسخ شامل تمام دروس سوالات مفاهیم پایه متون و روش های یاددهی دوره ابتدایی 1402 -سوالات کتاب راهنمای معلم - دانلود سوالات منابع حیطه...
حجم:38267KB | بازدید :5702
دانلود جزوه جنین شناسی عمومی این فایل در سایت های دیگر با قیمت های بالاتری به فروش می رسد. فایل ورد قابل ویرایش قسمتی از متن سلولهای زایای ابتدایی (پریموردیال) تکامل با لقاح آغاز می شود. لقاح روندی است که طی آن گامت مرد( اسپرم ) و گامت زن (اووسیت) با هم یکی می...
حجم:30962KB | بازدید :244
سوالات آزمون راهبران آموزشی این بسته ویژه، کامل ترین و جامع ترین بسته جهت استفاده تمامی کارمندان اموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیر دولتی، در سوالات آزمون راهبران آموزشی محتویات بسته نمونه سوالات آزمون راهبران آموزشی : پکیچ سوالات ارزشیابی...
سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402
حجم:30444KB | بازدید :16
دانلود کاملترین و بینظیرترین سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402 + سوالات راهنمای معلم زبان انگلیسی تمامی پایه ها با پاسخنامه + منابع رایگان آزمون استخدامی دبیری زبان انگلیسی + اصل سوالات 1402 سوالات حیطه تخصصی دبیر انگلیسی استخدامی آموزش و پرورش 1402...
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس
حجم:25031KB | بازدید :3670
نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس با فرمت ورد و قابل ویرایش و پی دی اف و آپدیت روزانه منابع آزمون و سوالات پرتکرار قبولی ۱۰۰درصد را ما تضمین میکنیم. کاملترین فایل در مورد دانلود نمونه سوالات ضمن خدمت ارتقاء مهارت های مدیران مدارس جزوه کامل...